Verejné obstarávanie |
Verejné obstarávanie sú postupy podľa zákona o verejnom obstarávaní, ktorými sa zadávajú zákazky na dodanie tovaru, zákazky na uskutočnenie stavebných prác, zákazky na poskytnutie služieb, koncesiu a súťaž návrhov. Verejným obstarávateľom, ktorý je povinný pri zadávaní zákaziek postupovať podľa príslušných ustanovení zákona o verejnom obstarávaní je Obec Šarišské Bohdanovce a Základná škola s materskou školou Šarišské Bohdanovce. Zákon rozlišuje metódy verejného obstarávania od výšky finančných limitov (bez DPH) nasledovne Nadlimitná zákazka - ak predpokladaná hodnota zákazky sa rovná alebo je vyššia ako
Podlimitná zákazka - ak predpokladaná hodnota zákazky je nižšia ako finančný limit uvedený pri nadlimitných zakázkach alebo vyššia ako
Podprahová zákazka - ak predpokladaná hodnota zákazky je nižšia ako finančný limit pri podlimitných zakázkach a súčasne
Zákazka s nízkou hodnotou - ak predpokladaná hodnota zákazky je nižšia ako pri podprahovej zakázke v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzaviera na dlhšie obdobie ako jeden kalendárny rok.
Obstarávateľ je povinný zabezpečovať nadlimitné, podlimitné a podprahové zákazky pre zabezpečenie tovarov, prác a služieb len prostredníctvom osoby odborne spôsobilej vo verejnom obstarávaní.
Pravidlá výpočtu predpokladanej hodnoty zákazky
Zadávanie zákaziek s nízkou hodnotou Verejný obstarávateľ pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou postupuje tak, aby vynaložené náklady na obstaranie predmetu zákazky boli primerané jeho kvalite a cene.
Verejný obstarávateľ je povinný zverejniť raz štvrťročne (od 1.4.2011) na webovom sídle verejného obstarávateľa alebo v periodickej tlači, prípadne inou formou zverejnenia súhrnnú správu o zákazkách s nízkou hodnotou s cenami vyššími ako 1 000 eur bez DPH, v ktorej pre každú zákazku uvedie najmä
Pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou sa nevyžaduje písomná forma zmluvy okrem prípadov, v ktorých to vyžaduje zákon. Výsledok verejného obstarávania sa neposiela úradu pre verejné obstarávanie.
Verejný obstarávateľ eviduje všetky doklady a uchováva ich päť rokov po uzavretí zmluvy.
Pri zadávaní zákaziek s nízkou hodnotou verejný obstarávateľ postupuje podľa § 102 tretej časti zákona o verejnom obstarávaní. Pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou sa nevyžaduje ani písomná forma zmluvy, okrem prípadov, v ktorých to vyžaduje osobitný zákon.
Keďže zákon o verejnom obstarávaní neupravuje žiadny formálny postup pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou, znamená to, že tento zákon neupravuje ani jednotlivé kroky, ktoré je potrebné uskutočniť vo vzťahu k zadávaniu zákaziek s nízkou hodnotou. Ustanovením § 102 zákona o verejnom obstarávaní sa ale vytvárajú predpoklady upraviť prostredníctvom vnútorných predpisov verejného obstarávateľa vlastné pravidlá zadávania zákaziek s nízkymi hodnotami, a to takým spôsobom a v takom rozsahu, aby na základe požiadaviek príslušných riadiacich orgánov a vnútorných kontrolných orgánov verejného obstarávateľa boli z hľadiska dodržania princípu hospodárnosti a efektívnosti splnené podmienky primeranosti vynakladania finančných prostriedkov na obstaranie požadovaného predmetu zákazky s nízkou hodnotou, najmä vo vzťahu k jeho kvalite a cene.
Súhrná správa o zakázkach s nízkou hodnotou Zákon o verejnom obstarávaní neupravuje spôsob a formát zverejňovania takejto súhrnnej správy, toto je na verejnom obstarávateľovi, aký systém/spôsob zverejňovania si navrhne/zvolí. Verejnému obstarávateľovi zákon o verejnom obstarávaní v súvislosti so zverejňovaním súhrnnej správy o zákazkách s nízkou hodnotou s cenami vyššími ako 1000 eur bez DPH ukladá povinnosť raz štvrťročne zverejniť takúto súhrnnú správu, kde pre každú zákazku uvedie najmä hodnotu zákazky, predmet zákazky a identifikáciu úspešného uchádzača. Znamená to, že pre verejného obstarávateľa nie je obmedzené zverejnenie ďalších informácií súvisiacich so zákazkami s nízkou hodnotou s cenami vyššími ako 1000 eur bez DPH v súhrnnej správe. |